Mètode 4>17 a la HackB, Campus Sant Joan Despí

15/12/2023

La HackB, una hackató organitzada pel Campus Docent Sant Joan de Déu, va reunir a més de 300 persones durant tres dies (29, 30 de novembre i 1 de desembre de 2.023) amb l’objectiu d’animar-les a cocrear solucions creatives a diversos problemes reals dels àmbits de la salut i social. 

 

Problemes detectats:

Soledat no desitjada en persones en situació de sense llar: quan parlem de persones sense llar es podria afirmar que totes, o gairebé totes, es troben en una situació de solitud. Ho han perdut absolutament tot (inclús, l’autoestima) en un procés llarg i se’ls fa molt difícil tornar a refer les seves vides.

Conseqüències negatives de l’ús de les Xarxes: actualment hi ha molta alarma vers l’ús i la intensitat de l’ús de les xarxes socials (a nivell d’hores, dispositius, pantalles, etc.) i les conseqüències que se’n deriven, tant a nivell de salut mental com també relacional (cyberbulling, etc.). 

El jovent com a agent de canvi entre l’educació i la salut sexual: les dades ja situen l’edat d’accés a la pornografia als 8 anys. Aquest fet té uns impactes enormes ja que creixen amb una visió completament distorsionada del que són les relacions sexuals. La pornografia també implica escenes on es normalitzen actituds violentes, la cosificació i la instrumentalització de les dones. 

Senyals i ajuda en el suïcidi juvenil: l’Observatori del Suïcidi detecta que cada any augmenten les persones que moren per suïcidi, malgrat les campanyes de prevenció. Hi ha una tendència en augment de les persones que presenten idees de suïcidi i això implica més possibles intents. 

 

Metodologia:

El primer dia cada equip va escollir un dels quatre problemes presentats i aquests equips van agrupar-se a l’aula específicament preparada per treballar cada problema. En tot moment, tots els equips van rebre el suport i l’assessorament de mentores i d’expertes que van emprar el nostre Mètode 4>17 com a metodologia de treball pels seus equips i eina facilitadora per detectar i resoldre, de forma col·laborativa, els reptes que plantejava cada problema. 

Es van disposar de 3 dies per cocrear i presentar una solució per a un context i un perfil de persona beneficiària per a cada un dels quatre problemes plantejats. A més, cada solució presentada havia de preservar una mirada digital, d’hospitalitat (coherència amb la persona, comunitat i planeta), d’inclusió i de gènere. 

El darrer dia un grup expert va avaluar les solucions presentades i un jurat va escollir les tres solucions guanyadores, totes elles dotades d’un premi econòmic,amb la voluntat que aquestes solucions incipients puguin seguir evolucionant. 

El nostre paper fonamental a la Hack B va ser assessorar prèviament a les persones mentores vers el nostre mètode per tal que poguessin transmetre’l i aplicar-lo correctament als seus equips mentoritzats. A més, l’equip de Coboi lab vam assistir in situ a les persones mentores en cas de dubtes en temps real durant els tres dies que va durar la hackató.

 

Equips

Els equips participants es van formar a partir de la unió de persones amb diferents perfils educatius, experiències i coneixements. El 50% d’integrants de cada equip eren estudiants de 4rt curs d’infermeria del Campus Docent Sant Joan de Déu; l’altra meitat eren joves estudiants d’altres àrees i/o centre educatiu.

 

Persones mentores i expertes:

La HackB va comptar amb un equip de mentors/es i expertes que va acompanyar als equips durant el procés de treball conjunt per arribar a la millor solució. Així, els i les joves participants van poder nodrir-se de l’experiència i els coneixements de professionals expertes en l’àmbit on s’emmarcaven cadascuna de les problemàtiques tractades aportant coneixements transversals com la comunicació, la innovació, l’estratègia empresarial, etc.

20231201_124049

 

Resultats:

  • El privilegi que s’hagi utilitzat el Mètode 4>17 com a metodologia transversal per articular el treball de la HackB. 
  • Constatar, una vegada més, el potencial que té la nostra metodologia, més enllà de treballar reptes de ciutat des de la visió de l’administració pública. En aquest cas, s’ha treballat reptes de salut, comuns, des de visions i potencials solucions compartides. 
  • Consolidar relacions amb altres actors de la ciutat i el territori amb qui desitgem seguir col·laborant en futurs projectes col·lectius.

Image_20231122_124948_517

 

Enllaços d’interès

Vols rebre les nostres novetats?