Ciutat[s] possible[s] 2: Joves dissenyant la ciutat

2021
En marxa
2 minuts

Els joves viuran la ciutat del futur; quin paper haurien de tenir dissenyant-la al present?

 

Antecedents 

La pandèmia ens ha fet qüestionar el model de metròpolis on volem viure, és a dir: com ha de ser la ciutat post-covid. Coboi lab ha dissenyat un cicle de xerrades, debats i tallers sobre les possibilitats de la ciutat del futur: ciutat[s] possibles[s].

Després d’una primera sessió que es va enfocar cap a l’urbanisme participatiu, i com incloure a la ciutadania en el disseny de la ciutat, aquesta segona sessió de ciutat[s] possible[s] ens centrem en les joves. Pocs processos participatius posen especial èmfasis en l’opinió dels joves. La majoria van adreçats a la població en general, on els joves es troben exclosos, o en els més petits de tots. Escoltar les necessitats d’un segment de la població, que no només serà el futur sinó també és el present, és necessari. Canviaria la vida a la ciutat si els joves hi participessin en el disseny?

 

Proposta

Una sessió de ciutat[s] possible[s] on hi participin dues ponències amb perfils diversos per tal de respondre a les nostres preguntes centrals i imaginar noves ciutat[s] possible[s]:

  • Equal Saree, un equip d’arquitectes i investigadores feministes que plantegen el disseny urbà a partir de la co-creació amb les persones que habiten en els espais.
  • TIPI, una cooperativa de disseny per a la construcció de solucions i futurs de manera participativa, amb l’objectiu de crear comunitats més autònomes amb la capacitat de configurar el seu propi futur.

 

Aprenentatges 

  • Davant d’un projecte de transformació urbana ens hem de plantejar: >Qui i com decideix? >Quines experiències es tenen en compte? >Quines necessitats es prioritzen?
  • En la transformació de l’espai físic, transformem l’espai social. Incloure els joves en el disseny de la ciutat és un repte i una oportunitat per assumir canvis més profunds.
  • Els joves són els protagonistes d’aquests processos participatius. Reflexionen sobre un espai propi i quotidià, i fan propostes per millorar-lo arrel de la seva experiència amb l’espai i el debat col·lectiu. Experimenten amb el disseny d’elements. El procés participatiu es pot desenvolupar en horari lectiu, és a dir, formant part d’una matèria del curs.
  • És important cuidar els espais i els contextos del procés. Tipi destaquen que és important habilitar espais fora de la institució (administració pública o escola).
  • Alhora, els espais mixtos (joves amb associacions, tècnics i representants polítics) són una manera de demostrar que el procés participatiu va enserio. De generar confiança i confiar.
  • Participar va més enllà d’anar a un taller de co-creació o participar en una assamblea. Anar a una exposició o tenir un debat amb companys també forma part de la participació.
  • Importància de noves figures de mediació. Més pròximes i afins a les joves, per a que estableixin xarxes de confiança.
  • Per què és important que el jovent sigui el protagonista del disseny en la ciutat? Perquè és un dret, perquè són el futur (i present) i per abordar les seves necessitats.

 

Resultats 

 


Amb el suport de:

GeneralitatSocFons-social-europeo

 

Vols rebre les nostres novetats?